De treinreis der treinreizen

29 augustus 2017 - Ulaanbaatar, Mongolië

Wauw. Deze vier letters heb ik maar nodig om de afgelopen dagen in de trein te omschrijven. Wat een ervaring! Inmiddels ben ik neergestreken in Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië. Hier heb ik na een lange radiostilte eindelijk weer internet, zodat ik jullie kan bijpraten. Op mijn slippers, want in dit hostel is het gebruikelijk om je schoenen uit te doen. De afgelopen vier dagen ben ik opgetrokken met de Nederlandse Marijn, die ik net voordat we vertrokken uit Moskou ontmoet heb in de lobby van het hotel. Eindelijk, een reismaatje! Eenmaal op het station aangekomen bracht Dimitri ons naar onze coupé: een klein hokje met twee stapelbedden en een raampje met uitzicht op het spoor. Gelukkig bleven wij met zijn tweeën, waardoor we allebei het onderste bed konden claimen. Na een onrustige eerste nacht werden we allebei vol verbazing wakker. Met hoge snelheid raasden we langs kleine Russische dorpjes met huisjes van golfplaten. Om de vier uur maakten we een korte stop op een station. Op het perron verkochten Barbuschkas échte Russische lekkernijen, waarvan wij natuurlijk een aantal geprobeerd hebben. Vervolgens gebaarde de knorrige conductrice, wéér zonder enig fluitsignaal, dat we snel naar binnen moesten. Knorrig zijn ze trouwens allemaal, die Russen. Ze kunnen geen woord Engels en ik heb er nog nooit eentje zien lachen.

Vier dagen lang keken we onze ogen uit door het steeds veranderende landschap. Dat ging van bossen tot bergen en van uitgestrekte vlakten tot kleine dorpjes. Een van de mooiste uitzichten was het Baikalmeer. Dit meer bevat meer dan een derde van al het zoete water in de wereld. Mega groot is dus een understatement! Als we even niet uit het raam keken, vermaakten we ons met lezen, kletsen en sporten. Elke dag deden we een kleine work-out. Midden in de gang van de trein werkten we ons in het zweet door middel van onder andere squats en push-ups. Daarna vonden we dat we wel een beloning verdiend hadden: chocola. De noedels kwamen inmiddels ook ons neus uit.

Op de tweede avond, tijdens een stop in Omsk, ontmoeten we de Zweedse jongen Jesper. Ook hij was op weg naar de Mongoolse hoofdstad. We nodigden hem uit voor een gezellig potje kaarten en het drinken van enkele biertjes. Voor mij als niet-bierdrinker was daar natuurlijk een typisch Russisch drankje: wodka! Rusland is trouwens een hemel voor wodka-liefhebbers. In elk winkeltje is er wel voor weinig geld een flesje te scoren. Op de laatste avond waren we getuigen van de Russische grenscontrole. Na eerst twee uur stil gestaan te hebben mochten we het land uit. Om daarna vervolgens wéér twee uur gecontroleerd te worden voordat we Mongolië mochten betreden. Vooral de Russen maakten er met hun honden, grote petten en strenge blikken een heus spektakel van.

Om 07:00 uur lokale tijd (het is hier 6 uur later dan in Nederland), kwamen we aan op het station van Ulaanbaatar. Daar werden we opgewacht door onze gastvrouw, die ons naar een schattig hostel midden in de stad bracht. Na het ontbijt kregen we informatie over de verschillende trips die hier georganiseerd worden. Vandaag zullen we wat sightseeing gaan verrichten en morgen zal ik afscheid moeten nemen van Marijn en Jesper en zelf de Mongoolse natuur gaan verkennen. Ook nu vinden jullie weer wat foto's van mijn treinreis der treinreizen. Maar eerst, mag ook wel na 4 dagen: douchen! See you!

Liefs Julia

1. Papa:
    Hee lieve Juul,

Fantastisch om te horen dat het goed gaat. De verhalen zijn heerlijk om te lezen. Net of we in de rugzak meeliften. Nu drie dagen de hoofdstad van Mongolië verkennen om daarna af te reizen naar de chinezen. Wordt tenslotte ook weer eens tijd om wat te studeren.
    Ik kijk alweer uit naar het volgende avontuur!

Liefs, Papa
  2. Tante Mini:
    29 augustus 2017
    Heerlijk om het allemaal mee te krijgen. Ik stuur het onmiddellijk door naar Rob. Heel veel plezier en groetjes
  3. Oma Bien en Opa Dirk:
    29 augustus 2017
    wat een belevenissen! supertravel is en understatement als ik zo je verhaal lees. nog een paar dagen en dan: Beijing! ik ben ook net zo benieuwd hoe het daar zal zijn. veel plezier daar in Ulan Bataar en dan: op naar Beijing!! xxx oop
  4. Aniek:
    29 augustus 2017
    Juul wat schrijf je toch geweldig!! Ziet er super uit!!

See you!
  5. Oma Janny:
    29 augustus 2017
    Lieve Juul je leef wel in een heel andere wereld maar wel mooi je heb eindelijk lekker kunnen douchen we zijn trots op je nu op naar China een dikke knuffel xxx oma
  6. Conny:
    He Juul ,
    Heerlijk om met jou mee te reizen en foto's te zien . Op naar Beijing , lekker blijven genieten en succes met de squats in zo'n smal gangetje!

Liefs The Bos Family
  7. Ineke Tieman:
    30 augustus 2017
    Hoi Julia, wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Het is idd wel afzien als je 4 dagen niet kunt douchen hè. Ik hoop dat de verdere reis ook op rolletjes loopt.
    Groetjes Ineke.
  8. Oma Bien en Opa Dirk:
    31 augustus 2017
    hoi lieve Juul, de ene indruk is nog overweldigender dan de andere, begrijp ik uit je reisverslagen. nog een dagje Ulaan Bataar en nog een treinreisje, vervolgens: Beijing!! De Chinese Muur is daar niet heel ver vandaan(op de kaart dan) je stuurt vast wel een foto van dat wereldwonder( en natuurlijk van de Uni) veel plezier en tot schrijfs. xxxoop
    uu
  9. Oma Bien en Opa Dirk:
    31 augustus 2017
    Hoi lieve Juul, om de een of andere duistere reden schijnen de mailtjes van Oma Bien niet aan te komen! Kun je dat bij gelegenheid bevestigen? De oorzaak zou kunnen zijn doordat oma en ik hetzelfde e-mailadres gebruiken. Veel plezier lieve wereldreizigster!
  10. Oma Bien en Opa Dirk:
    31 augustus 2017
    hoi lieve Juul, de mailtjes schijnen nog steeds niet aan te komen. ik ga wel op onderzoek uit! xxxoop
  11. Oma Bien en Opa Dirk:
    1 september 2017
    Hoi lieve Juul wat had je weer leuke dingen meegemaakt doet ons goed dat je leuke mensen ontmoet maar je moet steeds weer afscheid nemen leuk dat je in contact komt met de bevolking en een vorkje mee mag prikken ik hoorde dat je naar de woestijn ging ik dacht ok maar het was wel gaaf en dan die kameel erg leuk nu nog twee dagen treinen dan begint je studie weer goede reis verder en tot schrijfs heel veel kusjes uit zaandam