Thank you, dear China

11 januari 2018 - Chengdu, China

Op dit moment sta ik op het punt richting Indonesië te vliegen voor mijn laatste drie weken backpacken. Met een dubbel gevoel verliet ik zes dagen geleden mijn Beijing, de stad waar het inmiddels toch wel een beetje als thuis voelde. Nadat ik met veel tranen afscheid had genomen van alle lieve mensen stapte ik op de trein richting Xian. Na wat vertraging en een meer dan 5 uur durende treinreis kwam ik aan in een besneeuwde stad. En wat was het koud! Omdat het inmiddels al midden in de nacht was, ging ik gelijk door mijn bed in. De bovenste van een stapelbed, dus dat was nog een hele opgave voor mij als de meest inflexibele persoon van de wereld. De volgende dag moest ik vroeg op, want samen met een groep jongeren van mijn hostel stond er een tour naar het Terracotta Leger gepland. Samen met een lading sneeuw bekeken we de indrukwekkende stenen beelden. Eenmaal terug in het hostel liep ik samen met Nelson uit Peru en Yulieth uit Colombia een rondje over de Muslim Street, een megadrukke straat in het midden van de stad vol met streetfood. Het koeienvlees werd midden op straat gesneden, wat soms onze eetlust weer een beetje weg nam. Daarna besloten we ‘één drankje’ te doen in een gezellig cafeetje. Dat ene drankje eindigde in drankspelletjes met de lokale bevolking en thuiskomen om 04:00 uur. Maar als het maar gezellig was ;)

Omdat het ietsje later was geworden dan gepland, kon ik de volgende dag wel wat slaap gebruiken. Ik ontmoette Cheewen, een jongen uit Singapore. We struinden over de beroemde stadsmuur en bezochten daarna een show met fonteinen. Nadat we bij elke plant de sneeuw even aangeraakt hadden, want, geloof het of niet, dit had hij nog nooit eerder in zijn leven gezien.

De laatste drie dagen van mijn reis door China bracht ik door in Chengdu, de plek die bekend staat om zijn panda's. De hogesnelheidstrein bracht me ook weer naar deze stad. Voor wie inmiddels geen idee meer heeft in welk deel van China ik mij nu bevind, check de kaart even! Ik was weer vroeg uit de veren, om eerst de mega schattige panda’s van dichtbij te bekijken in de speciale opvang. Daarna werd ik door mijn tour-guide naar Leshan gebracht, een dorp twee uur van Chengdu. Het was een hobbelige maar geweldige route door het typische Chinese platteland. En dit om de levensgrote boeddha te bekijken. Zie mijn foto’s voor weer een sfeerimpressie!

’s Avonds werd ik terug in het hostel verrast door mijn twee Italiaanse vriendinnen Lucrezia en Francesca. Zij hadden onverwachts ook een tripje naar Chengdu geboekt. Ook Cheewen, die ik in Xian had ontmoet, kwam die kant op. Met zijn vieren bezochten we onder andere de Tibetaanse straat. Omdat Chengdu dichtbij Tibet ligt, kwamen we daar veel traditionele Tibetanen tegen, gekleed in lange gewaden. Ook moesten we ook in deze stad natuurlijk even het nachtleven proeven. Kortom, we maakten één groot feest van mijn laatste dagen in dit indrukwekkende land.

Over een uurtje vertrekt mijn vliegtuig naar Kuala Lumpur, waar ik de overstap richting Bali maak. Finally off to te sun! Raar, dat ik China nu toch echt ga verlaten en dit het einde van mijn prachtige avontuur hier is. Maar, ik kijk met een fantastisch gevoel terug op de geweldige herinneringen die ik in dit land gemaakt heb. Thank you so much dear China and can’t wait to see you again! <3 Juul goes Indonesia!

1. Mike:
    Veel plezier in Indonesië en goede vlucht Juul! 😘
  2. Julia:
    Dankjewel lieve Mike! 💋
  3. Oma Bien en Opa Dirk:
    11 januari 2018
    Hoi lieve Juul, dat is wat je noemt een "grande finale" van je reis door China! Wat je allemaal gezien en beleefd hebt is bijna niet te bevatten, laat het rustig op je inwerken, ik heb al je verslagen geregistreerd en kijk ze af en toe even door! Je routes heb ik dank zij mijn redelijk gedetailleerde globe goed kunnen volgen, elke stad die je bezocht staat erop.Goede reis naar Insulinde en wanneer je er bent horen we graag even iets! Smooth flight, happy landing en tot schrijfs. Xxx oop en oom.
  4. Oma Janny:
    11 januari 2018
    Wat een belevenis weer ,al heb je wel met weemoed afscheid genomen van China ,maar op naar het mooie Indonesië en de warmte ik hoop dat je dat ook gaat bevallen maar dar zal best lukken je hebt een koffer vol mooie herinneringen liefs xxx💋💞oma
  5. Tante Mini:
    12 januari 2018
    In 2011 was ik samen met oom Piet op Balie werkelijk een prachtig eiland geniet er van. Een knuffel van mij.
  6. Manouk:
    12 januari 2018
    Leuk om te lezen! Als je nog zin hebt.. Lombok is ook erg aan te raden, vliegen is een uurtje naar Praya, en vanaf daar ongeveer een half uur met de Taxi naar Kuta Lombok. Enormmm mooie stranden, al weet ik nu niet hoe het weer daar is.. veel plezier op Bali! Als je nog tips nodig hebt moet je maar appen :) .
  7. Ineke Tieman:
    13 januari 2018
    Hoi Julia, wat geweldig allemaal. Een groot avontuur. Het zal best wennen zijn als je weer met beide benen op Hollandse bodem staat. Fijne tijd op Bali. Neem het ervan. Groetjes van John en mij.
  8. Reinie Looman:
    16 januari 2018
    Hoi Julia, wat een schat aan ervaring heb je op gedaan, daar kun je lang mee vooruit, dat neemt niemand je meer af.