Sad it's over, glad it happened

30 januari 2018 - Bali, Indonesië

Voor de zoveelste keer dit half jaar bevind ik mij op het vliegveld, wachtend op mijn vlucht. Een bijzondere vlucht wel dit keer: back to Amsterdam! Ik heb heel veel zin om mijn lieve familie en vrienden weer te zien, maar het was ook moeilijk en verdrietig om eerst Beijng en nu Indonesië (en natuurlijk de zon) achter te laten. Wat heb ik daar een fantastische tijd gehad en geweldige mensen ontmoet! Ik heb vrienden en herinneringen voor het leven gemaakt.

De laatste week van mijn geweldige reis bracht ik samen met Martine en Bente door in Canggu. Daar ontmoetten we de Duitse Christina, waar we ook mee optrokken. We verbleven in het Kima Surfcamp en deden dus een poging tot goed leren surfen. Elke dag stonden we om 5:00 uur naast ons bed en lagen we om 06:00 uur in het water. Alles voor de beste golven! Na een ochtendje surfen werden we verwend met een groot ontbijt, om vervolgens in de middag weer twee uurtjes te knallen op het water. Heel veel blauwe plekken, verbrande kuiten en spierpijn verder, kan ik inmiddels al aardig op mijn board staan. Geloof je het niet? Kijk dan maar even naar mijn video’s! Naast surfen was er, hoe kan het ook anders, natuurlijk ook nog tijd voor feestjes. Alle leuke Indonesische surfleraren waren ook van de partij. We moesten tenslotte onze laatste week goed vieren!

Over een uurtje, 17:30 uur hier in Bali, vertrekt mijn vliegtuig naar Singapore. Vanaf daar zal ik naar Londen vliegen en daarvandaan door naar Amsterdam, waar ik om 10:00 uur Nederlandse tijd aankom. Kortom, ik heb een lange reis van bijna 24 uur voor de boeg. Ik hoop dat ik nog een beetje slaap kan meepakken en dat ook de jetlag morgen een beetje mee zal vallen. Emotioneel momentje misschien voor ons allemaal: dit was mijn allerlaatste blog! Van deze trip dan natuurlijk, want elke backpacker weet hoe verslavend reizen kan zijn. Ik heb dan ook besloten om na mijn bachelor een tussenjaar te nemen om eerst flink te sparen en daarna weer op avontuur te gaan. Maar eerst maar weer lekker bij papa en mama intrekken.

Lieve allemaal, ik heb van jullie leuke reacties genoten en jullie hopelijk ook van mij! En zoals David Bowie zei: ‘I don’t know where I’m going next, but I promise it won’t be boring’.

Stay tuned en tot morgen! <3

1. Tante Mini:
    Lieve Julia
    Heel erg bedankt voor de mooie verhalen die je hebt geschreven. Ik heb er heel erg van genoten. Een hele goede thuis reis en tot ziens weer in Barneveld, maar dat zal wel even weer wennen worden. Een knuffel van tante Mini
  2. Oma Bien en Opa Dirk:
    30 januari 2018
    Hoi lieve Juul, here my last reaction! Ik weet nu al dat je dit nog eens zult overdoen, gezien je enthousiaste logs. Wat een reis! Ik moet regelmatig aan vrienden en kennissen vertellen waar je bent en vooral aan de Chinese maaltijdrijder van het Mennistenerf (uit Hong Kong) die wil altijd weten wat je allemaal gezien hebt. Vooral het Terra Cotta leger maakte veel indruk. De rest vertel ik wel als je weer thuis bent. Goede reis en tot morgen. We'll be there!!
  3. Chee Wen:
    Dear Julia,

I hope you had an awesome time "sun kissed" in Bali! Though its time to pack up and return home. I am sure our path will cross in the near future.

It has been a great pleasure meeting you have been a great travel buddy!

Remember to hit me up if you happen to visit Singapore or anywhere in south east asia. we can strike a trip together if time permits!
  4. Rob van de Kamp:
    Hoi Julia,
    Bedankt voor je leuke reisverslagen. Ik heb genoten van je avonturen en je vlotte schrijfstijl. Welkom terug in het winterse Holland en succes met het weer wennen aan boerenkool met rookworst!
    Groetjes, Rob
  5. Oma Bien en Opa Dirk:
    30 januari 2018
    Lieve lieve Juul je weet ik ben niet zo;n schrijfster maar ik heb genoten van je avontuur ben ook weer blij dat ik je morgen weer een knuffel kan geven goede reis en tot morgen💋💋
  6. Ineke Tieman:
    30 januari 2018
    Wat heb jij een geweldige tijd achter de rug. Dank je wel voor de leuke verhalen.
    Groetjes Ineke en John. ❤
  7. Reinie Looman:
    Hallo Julia,
    Ook ik heb genoten van je mooie reisverhalen, deze ervaring pakt niemand je meer af.
    Geniet maar lekker na,
    Groetjes van Reinie
  8. Siu Liën:
    31 januari 2018
    Dag Julia,

Ik kwam je verhaal via het internet tegen. Wat een avontuurlijke zes maanden! Ik ben jaloers op je tocht met de Transsiberië Expres - die staat bij mij nog op de bucketlist. Zelf ben ik drie keer naar het buitenland geweest tijdens mijn studie (voor uitwisseling en stage) en herken ik je reislustigheid goed! Ik stimuleer nu zoveel mogelijk studenten om ook naar het buitenland te gaan, omdat je er zo ontzettend van leert en aan overhoudt. Misschien vind je het leuk om je ervaring ook op andere platformen te delen en zo anderen te stimuleren een tijd in het buitenland door te brengen? Ik kom graag een keer met je in contact. Groet, Siu Liën
  9. Julia:
    1 februari 2018
    @ Siu Liën
    Wat klinkt dat ontzettend leuk! Je kunt me eventueel een mailtje sturen op [email protected]. Ik zou graag meer willen weten :)
  10. Alice:
    3 februari 2018
    Hoi Julia,
    Wat jammer dat het avontuur er weer op zit. Bedankt dat ik een beetje met je mee mocht reizen! Volgende reis ga ik graag weer mee,