Made in China

3 september 2017 - Beijing, China

Bestemming bereikt! Vanmiddag om ongeveer 12:00 uur reed mijn trein Beijing Railway Station binnen. Ik had er een lange reis van ongeveer 28 uur opzitten. Deze keer was de trein helemaal volgeboekt. De vorige keer had ik de luxe een coupé met alleen Marijn te moeten delen, deze keer waren het drie Mongoolse studenten die me vergezelden. Gezellig druk en weg privacy. Gelukkig spraken ze een beetje Engels en deelden ze hun typisch Mongoolse lekkernijen met mij. Ook leerden ze me een Mongools kaartspel, waar een avond zoet mee waren. De trein stond namelijk ook nog een uurtje of vier stil bij de Chinese grens. Luid stampend kwamen een aantal mannen onze paspoorten en bagage controleren. Met hun harde stemmen probeerden ze wat gezag uit te stralen. Tevergeefs eigenlijk, want ik was namelijk gewoon een kop groter ;)

Eenmal in Beijing werd ik weer netjes van het station gehaald en naar mijn hostel gebracht. Wauw, midden in het centrum! Ik besloot een lekker Westers ontbijtje bij de Starbucks te halen en scoorde ook gelijk een Chinese simkaart. Daarna nam ik een kijkje op de campus. Deze was met de metro goed te bereiken. De metro hier lijkt wel op de douane. Eerst moet je tas door een scan en daarna mag je pas doorlopen.  Eenmaal op de campus keek ik mijn ogen uit. Het leek wel een heel dorp! Ik weet nu ook waar ik overmorgen op de Registration Day moet zijn. Handig, want dan hoef ik niet met mijn backpack de hele campus over te sjouwen.

Eenmaal weer terug in het centrum trakteerde ik mezelf op een Chinese massage. Erg bijzonder, want deze werd gegeven door bijna blinde masseurs. Dat had ik wel verdiend na twee weken slechte bedden en sjouwen met mijn tassen. Of het echt een traktatie was, ben ik nog niet helemaal over uit. Bont en blauw stond ik na een uurtje weer buiten. Maar ach, dat zal morgen wel weer over zijn. Na de marteling at ik ook nog even wat in een schattig restaurantje. Elke keer weer is het een verrassing wat je krijgt, want een Engelse menukaart kennen ze hier meestal niet. Ook is het een kleine gok of ze je niet in de maling nemen tijdens het afrekenen. De bonnetjes zijn ook volledig in het Chinees. Daarom vertrouw ik maar op de goedheid van deze Chinezen.

Morgen is mijn laatste dagje op vrije voet in de Chinese hoofdstad. Tijd om nog even de toerist uit te hangen en lekker te winkelen. Ik heb namelijk bijna geen zomerkleding meegenomen, terwijl het dertig graden is. Ook hangt er een grijze wolk van smog boven de stad, waardoor het nóg warmer aanvoelt. Maar gelukkig heb ik de Zara en zelfs de H&M al gespot. Nemen jullie maar een extra koffer mee Laar en Piek, want alles mag in december alvast mee terug!

Ài hé wěn!
(Liefs en kusjes!)

P.S. Bedankt voor al jullie super leuke en lieve reacties! <3

1. Lara:
    3 september 2017
    We zullen winterkleding voor je meenemen, en vooral heel veel chocolade en pepernoten!!!
  2. Oma Bien en Opa Dirk:
    3 september 2017
    hoi lieve wereldreizigster, dat is weer een echt Julia reisverslag! fijn dat alles zo goed en vlot verloopt. geeft het geen problemen met bestellen in het restaurant? of staan er plaatjes bij de gerechten. ik begrijp dat reizen per metro goed gaat, moet ook wel want ze moeten mee in de vaart der volkeren. Alleen de aanwezigheid van Zara en H&M al.veel plezier en we zijn benieuwd hoe het gaat met het registreren etc. bij de uni. xxxoop
  3. Oma Bien en Opa Dirk:
    3 september 2017
    o ja juul,dat vergat ik net nog te vermelden: het chinees kent Arabische cijfers, net als wij. vroeger schreven ze getallen in letters, dat is later vervangen door cijfers. misschien een hulpje bij het afrekenen! xxxoop
  4. Oma bien:
    3 september 2017
    Hoi lieve Juul fijn dat je er naar zo'n lange reis in Peking bent aangekomen ik heb genoten van je reis verslag moest ook even lachen over die stoere kleine mannen die je paspoort controleren je bent toch veel groter je laat je niet bang maken heel goed geniet nog maar van de stad en vergeet je mond doekje niet ook leuk dat we je kunnen bellen heel veel kusjes uit zaandam
  5. Tante Mini:
    3 september 2017
    Julia ook ik geniet heel erg van je mooie verhalen. Als je klaar bent met je studie zou ik maar eens een boek gaan schrijven. Met jou stijl van schrijven kan dat best wat worden.Julia heel veel plezier en succes met je studie. Een knuffel van tante Mini
  6. Ineke Tieman:
    3 september 2017
    Hoi Julia, wat een leuk verslag. Je zou idd een boek kunnen schrijven over alles wat je zoal meemaakt. Fijn dat het allemaal goed gaat. Groetjes uit Almere.
  7. Oma Janny:
    12 september 2017
    Lieve Julia ,al een beetje gewend in dat vreemde land met vreemde gewoontes ? Je eerste dag op de uni achter de rug heel anders zeker ,pas goed op je zelf dikke knuffel xxx👄Oma