Home sweet home

5 september 2017 - Beijing, China

Na een reis van bijna twee weken zit ik nu lekker achter mijn bureau in mijn kamertje op de campus. Dat betekent het einde van mijn geweldige avontuur, of misschien juist wel het begin van een nieuwe. De afgelopen twee dagen heb ik mijn nieuwe woonplaats alvast goed leren kennen. Gisteren heb ik me eerst even lekker uitgeleefd in de Chinese Zara. Daarna plofte ik neer in een klein restaurantje. Ook deze keer was het door de Chinese menukaart weer een verrassing wat ik op mijn bord zou krijgen. Gelukkig lust ik (bijna) alles!

Eenmaal terug in het hostel had ik afgesproken met mijn kamergenootje, de Zwitserse Jasmin. Samen besloten we om 'Beijing duck' te gaan eten. Of met andere woorden: pekingeend! En geloof me; de Nederlandse Chinees kan de boel wel sluiten als je eenmaal de enige echte hier hebt geproefd. We kregen drie verschillende soorten: alleen het vlees, de huid en een boutje. Ook krijg je er een soort wraps bij met verschillende groenten, waar je de eend in kan rollen. En deze al heerlijkheden voor een klein prijsje. Voor maar 9 euro per persoon kun je je helemaal vol eten! Daarna genoten we op een bankje in de winkelstraat van ons groene thee ijsje. Nu konden we in alle rust de Chinezen eens goed bekijken. Zo werden de cultuurverschillen meer dan duidelijk. Heb je wat slijm in je keel? Roggel gewoon even met heel veel geluid en tuf het uit op de grond! En heb je het warm, dan doe je (als man zijnde) toch gewoon je shirt omhoog? Leuk, al die mannen zonder shirt, hoor ik je denken. Maar helaas zijn dit alleen maar oude mannen met een dikke bierbuik :( Ook voor de kids is er iets uitgevonden. Alle kinderen die nog niet zindelijk zijn, hebben een broek met een gat erin. Moet je plassen of poepen? Geen probleem! Ze kunnen het gewoon op straat laten lopen. En daar kijkt niemand raar van op. Behalve wij dan.

Vandaag besloten Jasmin en ik vroeg op te staan. Na een ontbijtje bij de Starbucks namen we de metro naar de ‘Temple of Heaven’. Hier kochten we een audioguide, zodat we als echte toeristen langs de kleurrijke paleizen werden geleid. Voor wat foto’s van deze pracht en praal, zie mijn album! Nadat ik na een Chinese lunch afscheid had genomen van Jasmin, was het dan eindelijk zover: op naar de campus! Daar verliep alles soepeltjes. Ik kon mij snel registreren en kreeg een kamer toegewezen. Omdat alle internationale studenten zich deze week nog kunnen registreren, is het nog erg rustig in mijn gebouw. Ook mijn huisgenootje is nog niet gearriveerd. Ik ben erg benieuwd wie dat zal zijn! Het is hier inmiddels al etenstijd, dus ik ga op zoek naar een leuk restaurantje. En helaas staat mijn volle backpack ook nog met smart te wachten om uitgepakt te worden.

Dikke kus!

1. Oma Bien en Opa Dirk:
    5 september 2017
    hoi lieve Juul, dat is weer een echt Julia reisverslag! vlot geschreven en leest lekker. jij maakt ondanks je jeugd al meer mee dan menig volwassene hier. heb je al wat Chinese strijdkreten opgepikt? ik hoop dat je een leuke roommate zult krijgen en zo direct sterkte bij het uitpakken van je backpack, ik had vanochtend wel een beetje medelijden met je, gesjouw in de bloedhitte. ik zie dat het bij jullie alweer etenstijd is. eet smakelijk voor straks. veel plezier en dikke kus van oop en oom!
  2. Ineke Tieman:
    5 september 2017
    Hoi Julia, fijn om te lezen dat alles goed met je gaat. Ach en die backpack komt wel hè. Lekker eten straks en ik denk dat je daar een heel andere Chinese keuken hebt. Vast heel lekker. En dan die prijs. Lachen toch? Eet ze straks. Veel plezier. Ineke en John.
  3. Oma Janny:
    6 september 2017
    Hallo lieve Julia eindelijk op je bestemming .maar ik denk dat je dit niet had willen missen ,wat een belevenis We reizen echt met je mee mooie foto,s en zo te zien een leuke kamer en nu afwachten wie je kamergenote. word succes met alles en vooral met het uitpakken heel veel liefs xxen een dikke knuffel
  4. Tante Mini:
    6 september 2017
    Julia bedankt voor al je mooie verslagen. Het is volop genieten als er weer een komt. Groetjes
  5. Rob van de Kamp:
    hoi Julia,
    Heerlijk leesmateriaal weer! Ook fijn dat je GEEN fotos hebt bijgevoegd van al die blote Chineze bierbuiken (LOL). Ik blijf je met veel plezier volgen,
    Groet, Rob
  6. Reinie Looman:
    Hoi Julia
    Wat leuk die reisverslagen, je moeder heeft me zondag geholpen met een link te sturen.
    Wat een schat aan ervaring zul je op doen
    Lijkt me echt een groot avontuur.
    Na wat ik zo lees vind je het zelf ook geweldig.
    Geniet ervan en veel succes met uitpakken blote Chinezen enz
    Groet van mij