Happy holidays!

30 september 2017 - Beijing, China

你好!

Zoals jullie zien heb ik inmiddels wat opgestoken van mijn Chinese lessen. Ook zit er wat vaart achter mijn andere vakken, waardoor ik me elke dag in de studieruimte bevind. Maar natuurlijk wel gezellig met mijn vriendinnen wat betekent dat er van studeren soms niet veel terecht komt. Vanaf vandaag gaan we genieten van ons weekje zonder lessen. Deze vakantie staat in het teken van de oprichting van de People's Republic of China op 1 oktober 1949. Morgen zal er een grote parade plaatsvinden op Tiananmen Square om dit te vieren. Heel China heeft hierdoor vakantie, met als gevolg topdrukte bij alle toeristische trekpleisters. Daarom gaan Sophie, mijn Duitse vriendin, en ik volgende week een minder toeristisch plekje van de Muur bezoeken. We zullen voor drie dagen het gebied gaan verkennen en slapen in een traditioneel guesthouse. De dag voordat we vertrekken zal ik onze Hollandse cultuur gaan delen met de rest van de universiteit op het Internationale Festival. We hebben met dank aan de Nederlandse ambassade een aantal leuke oranje artikelen weten te bemachtigen en ook een flesje Heineken mag natuurlijk niet ontbreken.
Na mijn drie-daagse tripje naar de Muur staat er een tenniswedstrijd op het programma. Het grote toernooi China Open is bezig in Beijing en ik hoop natuurlijk wat bekende tennissers te spotten!

Een week geleden heb ik een dag doorgebracht met Marijn, het Nederlandse meisje dat ik in Moskou heb ontmoet. Ik heb haar rondgeleid over de campus en we hebben het Zomerpaleis bezocht. Naast internationale vrienden, heb ik inmiddels ook wat Chinese meisjes leren kennen. Mijn buddy Phoebe vertelt me tijdens onze lunches alles over de universiteit en poseerde met mij om de 80e verjaardag van Renmin University te vieren. Ze vond dat een kiekje met Lukas niet mocht ontbreken. Ook werden ik en mijn vriendinnen uitgenodigd door een Chinese studente voor een diner in een traditioneel hotpot restaurant. Dat heeft denk ik een kleine uitleg nodig. Bij hotpot zit je allemaal om een kokende bak heen, waar je zelf groenten, vlees en vis in kunt doen. Het water in de bak bestaat uit een pittige saus. Eigenlijk een soort kaasfondue, maar dan op z'n Chinees. Het personeel in het restaurant was erg onder de indruk van onze Westerse verschijning. Er werden elastiekjes uitgedeeld om ons haar vast te binden en ook onze telefoon kreeg een mooi hoesje als bescherming. Wel in ruil voor een foto met hun natuurlijk.

Zoals ik al eerder heb verteld ben ik een groot fan van de Chinese clubs. Ook hebben mijn vriendinnen en ik een Chinees concert bezocht. Ik denk dat ik met 'apart' de Chinese muziek-style goed kan omschrijven. Er was gelukkig ook ruimte voor een Duitse en Italiaanse band, waardoor we nog even lekker konden dansen.
Ondertussen is het hier nu eind van de middag en ga ik nog even een paar uurtjes studeren voordat de zaterdagavond begint. En waar kan ik die nou beter doorbrengen dan in een club op de bovenste verdieping van een wolkenkrabber met allemaal fijne mensen om mij heen? Voor weer een kleine sfeerimpressie van mijn Chinese leventje, zie mijn foto's!

再见 en kusjes!

1. Oma Janny:
    30 september 2017
    Net je verhaal gelezen zo te lezen allemaal leuke uitjes .genoeg te doen dus ..mooie foto,szo krijgen we ook wat mee van je leven daar .Ik vraag me af word er ook nog gestudeerd ,,,maar je heb gelijk neem zoveel in je op van zo,n geweldig land xx dikke kus 👄😍😍
  2. Ineke Tieman:
    30 september 2017
    Ni hao Julia, wat fijn om te lezen dat alles prima gaat. Dikke pret maar toch ook studeren. Cursus Chinees. Wow, dat zal niet makkelijk zijn. Veel succes verder. Groetjes Ineke en John. Zàijiàn.
  3. Tante Mini:
    Wat een belevenis allemaal. Heel leuk om te lezen. Groetjes van tante Mini
  4. Oma Bien en Opa Dirk:
    30 september 2017
    30-9-2017 hoi lieve Juul, prachtig verhaal, volkomen in Julia style. wat beleef jij een geweldige tijd. Je hebt in die korte tijd al meer beleefd dan een ander in een heel leven. Geweldige keuze geweest naar China te gaan! Ik begrijp dat je ondanks alle beslommeringen ook tijd hebt gevonden te studeren! Heel goed, ik begrijp dat je ook al enige kennis van de Chinese taal hebt opgedaan. Super! staat heel goed op je CV! ga zo door! xxx van oom en oop.
  5. Jolanda:
    6 oktober 2017
    Wat een leuke belevenissen allemaal. Vlgs mij geen last van heimwee. Geniet van je mini holiday xx